Шевченкіада

2014  - рік Шевченка


       КВК «Знавці життя та творчості Т. Г. Шевченка»







Мета:поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Т. Шевченка, розвивати творчі здібності школярів, виховувати любов та повагу до рідної мови, художнього слова.
                                                                   
                                                    Хід заходу
1.Слово вчителя.

-Т.Г.Шевченко прожив 47 років. Його життя нагадує нам спалах зірки, але зірки, що не згасає, а розгорається. Дата народження і дата смерті стоять поряд, але між ними- роки життя талановитої людини, що стала славою і гордістю українського народу.

Учениця.
-Щовесни, коли тануть сніги
І на рясті просяє веселка,
Повні сили й живої снаги ,
Ми вшановуєм пам'ять Шевченка!

Учитель.
-Сьогоднішня наша зустріч – данина пам’яті великому поетові. І я пропоную провести її у формі гри-конкурсу знавців творчості Шевченка.
( Оголошуються умови конкурсу)
1 тур – отримавши картки з рядками поезій Шевченка, учні за 3 хвилини мають написати назви творів, з яких  ці рядки узято.
1.»Сидить собі в старій ряднині…»(«І золотої, й дорогої…»)
2.»А хату раєм називають…»(«Якби ви знали , паничі…»)
3.»Як понесе з України…»(«Заповіт»)
4.»На панщині пшеницю жала…»(«Сон»)
5.»В неволі плачучи умру…»(«Мені  однаково…»)
6.»Село неначе погоріло…»(«І виріс я на чужині»)
7.»Оглянувся я на хату…»(« Мені тринадцятий минало…»)
8.»Плугатарі з плугами йдуть…»(«Садок вишневий коло хати»)
9.»Пишається над водою червона калина…»(«Тече вода з-під явора…»)
10.»По діброві вітер віє…»(«Тополя»)

(Журі підводить підсумки, команди відпочивають, а уболівальники розповідають легенди, перекази, вірші про Кобзаря. Бали за активність нараховуються командам ).

1.Кобзарем його ми звемо,
Так від роду і до роду
Кожний вірш свій і поему
Він присвячував народу.
Чисту матір і дитину він прославив серцем чистим,
Всю осяяв Україну поглядом він променистим.

2. Благословен той день і час,
 Коли прослалась килимами
Земля, яку сходив Тарас
Малими босими ногами.
Земля, яку скропив Тарас
Дрібними росами-сльозами.

3.І ось настав той день і час,
І розіллялась, мов медами,
Земля, що освятив Тарас
Своїми муками-ділами.
Земля, що окропив Тарас
Громовозвукими словами.

4.Отче наш, Тарасе всемогучий,
Що створив нас генієм своїм,
На моїй землі, як правда сущий
Бющий у неправду, наче грім.
Ти, як небо, став широкоплечо
Над літами, що упали в грузь,
Віку двадцять першого предтечо,
Я на тебе одного молюсь.

5. Уже достигли полуниці,
Росу вечірню трави п’ють,
 І в ароматі медуниці
Хрущі шевченківські гудуть.
Нема співця, о ні, він з нами,
Його пісні, його любов!
Його це місяць над садами
У сяйві тихому зійшов.
І все, здається, я клянуся,
Крізь сяйво місяця бліде
До мене рідний, добровусий 
Тарас Григорович іде…

6. Ти перед нами стоїш, як світоч,
Ти перед нами гориш і світиш,
 Ти перед нами, ти серед нас,
Бо допалав ти , але не згас.
В грудях народу, у кожній жилці,
В грудях народу, у кожній гілці,
У кожній хвильці  т вого Дніпра,
Цвіте твій голос і не вмира!

2 тур.
За три хвилини написати, які  події в житті Т.Г.Шевченка відбулися у вказані роки:

1814 рік – народився в с. Моринці.
1831р. –прибув до Петербурга.
1838 – викуплений з кріпацтва.
1840 – перша редакція «Кобзаря».
1845 – написання «Заповіту».
1847 – арешт.
1857 – закінчується період заслання.
1861 – помер у м.Петербурзі.   

Підведення підсумків другого туру.

Конкурс серед глядачів на кращого декламатора поезій Шевченка.

«Мені тринадцятий минало…»
«І золотої, й дорогої…»
«На панщині пшеницю жала…»
«Садок вишневий коло хати…»  

3 тур «Конкурс реставраторів»

За 5 хвилин відновити пропущені слова в наведених рядках.

«Садок вишневий …  , хрущі над вишнями гудуть»(коло хати)
«Малого сліду не покину на нашій… (славній Україні)            
«Як у Дніпра… воду позичає(веселочка)
«Цвітуть сади, біліють хати, а на горі…(стоять палати)
«Уже покликали … , а я собі у буряні(до паю)
«Наша дума,… не вмре, не загине(наша пісня)
«Нема на світі…, немає другого…(України, Дніпра)
«Ну що б ,здавалося, слова, слова та голос-…(більш нічого)
«Біленькі хати повалялись, стави … (бур’яном поросли)

3 тур. Прослухавши питання і обговоривши його, команда дає відповідь. Право відповідати надається команді, капітан якої перший піднесе руку.

1.Назвіть автора повісті «Тарасові шляхи» (О.Іваненко)
2.За вказаними цифрами назвіть вірш, який тут зашифровано:10, 1, 20, 19, 3, 12, 23. («Заповіт»).
3.Село, в якому провів дитинство Шевченко (Кирилівка).
4.Майстер живописних справ, у якого навчався і працював молодий Шевченко (Ширяєв).
5.Визначте віршовий розмір поезії «Реве та стогне Дніпр широкий». (чотиристопний ямб).
6.Імя сестри, яка була для Шевченка другою матірю (Катерина).
7.Художник-земляк, з яким Шевченко зустрівся у Літньому саду (Сошенко).
8.Великий російський художник, наставник і друг Шевченка (Брюллов).
9.Дата перепоховання Шевченка (22 травня 1861 рік).
10.Зараз ця гора називається Тарасова. А яка її попередня назва? (Чернеча).  

Учні:

1.Над широким Дніпром у промінні блакить
І висока, і тиха могила. 
В тій могилі співець незабутній лежить,
Що народу віддав свої сили.

2.Що народу віддав своє серце й пісні,
Свої мрії, прозорі, досвітні.
А навколо лани вдалині, вдалині,
Розлетілись, як птиці блакитні.

3.  Спи спокійно, поет! Образ сонячний твій
Ні зітерти ні бурі, ні часу.
В українській сім’ї, славній, вольній, новій
Ми тебе не забудем , Тарасе ! 

4.Збулись твої слова пророчі,
І час оновлення настав
І темні просвітились очі,
 Вчорашній раб всесильним став !

5.Вперед , брати ! Все далі й далі,
Як тихий надвечірній спів,
Нам сяє в радості й печалі 
Ясний Шевченків «Заповіт» !. 
                         
                          (Звучить мелодія «Заповіту»)

Журі підводить підсумки конкурсу знавців творчості Шевченка.


            «Кольори Шевченкової долі»



 

Ведуча : Сьогодні ми зібралися в цій залі, щоб вшанувати пам’ять  великого українського поета – Т. Г. Шевченка. Наше свято присвячене  200- річчю від дня народження Кобзаря. Трагічною була доля Шевченка. Та його  життя було, наче зірка: яскраво запалало, але  швидко згасло.
Т.Шевченко - гордий, свідомий українець, який жив без хитрощів, лукавства, і за жодних випробувань долі, навіть найжорстокіших, не зрікся любові до своєї убогої, але завжди такої рідної України.
     Подивіться на портрет Т. Шевченка. І ви обов’язково зустрінетесь з його сумними очима, в яких затаїлись невиплакані сльози, біль і печаль. В історії назавжди залишаються імена, які з гордістю вимовляє і шанує людство. До них належить і ім'я великого українського поета Т.Г.Шевченка. Весь свій могутній талант він присвятив служінню народові. "Історія мого життя - писав поет, - становить частину історії моєї Батьківщини". Шевченко вийшов з народу, жив народом, і не тільки думкою, а й обставинами життя був з ним міцно і кровно зв'язаний. Саме цій особистості і присвячене наше сьогоднішнє свято.
  Пісня «Думи мої…»
Учень:  (Запалює свічку.)
Свічку поставлю, свічку поставлю
І перед образом, і перед тобою
І хоч у мріях народ свій заставлю
Стати навколішки, поряд зі мною,
І помолитися за тебе. Кобзарю,
Щиро, — хоч раз би! — Як перед Богом
Все ж українці ми, а не хозари,
Гори, моя свічко, гори нам ще довго!

Учень:        Хай палає свічка.Хай палає,
                    Поєднає нас вона в цей час.
                    Друзів голоси нехай лунають,
                    Слово й музика нехай єднають нас.
Учень:
 Справля Україна великеє свято –
В цей день народився творець «Кобзаря».
Убралась Вітчизна у пишнії шати,
Лунають усюди слова пісняра.
Звучить мелодійна  музика


Учень: Нехай вкраїнським дітям завжди
Сія Шевченкова зоря,
Схилімо голови в пошані
 перед портретом Кобзаря

Ведучий 2: Духовним батьком, творцем і рятівником української мови й всієї нації став Великий Кобзар – Тарас Шевченко.
То була дивовижна зоря.
На убогу і світом забуту,
Щоб її до життя повернути,
Бог послав Кобзаря.
Шевченко Тарас, наче сонце для нас.  Прожив усього 47 років,  із них 24 роки був у    кріпацтві, 10 років мучився у солдатській неволі на засланні і лише 13 років був вільною людиною.
Тарасе,  наш Кобзарю, всюди
Приходиш нині ти, як свій,
Тебе вітають щиро люди
На всій Україні моїй.
Учень:
 Кобзарем його ми звемо,
Так від роду і до роду.
 Кожен вірш свій і поему
 Він присвячував народу.
Учень:
Чисту матір і дитину
 Він прославив серцем чистим.
 Всю осяяв Україну
 Поглядом він променистим.
Учень:
І тому в сім'ї великій,
У цвіту садів прекрасних,
Буде жити він навіки,
Як безсмертний наш сучасник.

Учень : Благословен той день і час,
Коли прослалась килимами
Земля, яку сходив Тарас
Малими босими ногами,
Земля, яку скропив Тарас
Дрібними росами-сльозами.

Учень :     Ти, Тарасе, сьогодні
                   Нас зібрав докупи.
                   І зійшлися у цій залі
                   Шевченка онуки.
 Ведуча: Рушник у житті українців-  це чудовий оберіг від лиха, горя- це символ благословення батька-матері. Вишитий червоно-чорними, або світлими і темними нитками, він уособлює сумні і радісні моменти людського життя.
 Сьогодні ми будемо вишивати на цьому білому рушникові життя і долю нашого великого поета Т.Г.Шевченка.
Ведучий : Тарас Шевченко… Геній, мислитель, пророк. Людина незвичайної долі й незвичайного таланту, що здобула світову славу.
Ведуча:   Року 1814    9 березня темної ночі, перед світом, у селі Моринцях на Звенигородщині, в хаті кріпака Григорія Шевченка блиснув єдиний на все село вогник, народилася панові нова кріпацька душа, а Україні – її великий співець Тарас Шевченко. Хрестили новонародженого 9 березня. Хрещеним батьком був Григорій Іванович Дяденко, житель моршинський. Ім’я підказали святі. Грецьке імя Тарактикос перекладалося як «здатний на непокору, бунтар»…
Учень:
 В похилій хаті, край села
 Над ставом, чистим і прозорим,
 Життя Тарасику дала
 Кріпачка-мати, вбита горем.
Не на шовкових пелюшках,
 Не у величному палаці —
 В хатині бідній він родився
 Серед неволі, тьми і праці.
Учень:
 Нещасна мати сповила
 Його малого й зажурилась...
 І цілу ніченьку вона
 За сина-кріпака молилась.
 І бог почув молитву ту,
 І в руки хлопцеві вручив
 Співецьку чародійну ліру.
Ведучий:   Радість і смуток, біль у новій оселі сповнювали груди. Син!… Яка радість!… Хай росте великий!… А виросте … і в голові смуток погасив радість: панові ще один кріпак, ще один підневільний страждалець. 
За народним повір’ям, коли народжується дитина Господь благословляє її в білий світ своєю рукою. Покладе на голову – мудра буде, на руки – майстром на всі руки, на серце – доброю. І такою дитиною, якій поклав Господь руку на серце, голову та руки, був Т. Шевченко.
  Поява кожної людини на Землі – завжди радість, де б вона не зявилась: у величному палаці, чи в бідній похилій  хатині. То прикріпимо до рушничка Червону  стрічку
Ведуча: Пройшло кілька років. Тарасик підростав. Він був меткий, непосидючий, цікавий і допитливий, босоногий, часто замурзаний, обірваний, пустотливий, але розважливий, розумний і добрий.
·         (Виходить малий Тарас і його мати)
Мати: Як гірко, як нестерпно жаль,
Що долі нам нема з тоою!
Ми вбогі, змучені раби,
Не маєм радісної днини
Нам вік доводиться робить,
Не розгинать своєї спини
Промовиш слово – і нагай
Над головою люто свище.
І так усюди – з краю в край
Лютує панство ненависне
Росте неправда на землі
Згорьованій, сльозами змитій,
О любі діточки малі,
Одні залишитесь на світі!
Ну хто замінить вам мене,
Мої ви квіти нещасливі,
Коли бездольна смерть зітне
Мене на довгій панській ниві?
·        (Тарас дивиться на хату)
Тарас: У тій хатині, у раю,
Я бачив пекло... Там неволя,
Робота тяжкая, ніколи
І помолитись не дають.
(Дивиться на матір і обнімає її )
Тарас: Там матір добрую мою
Ще молодою - у могилу
Нужда та праця положила
Там батько, плачучи з дітьми
(А ми малі були і голі);
Не витерпів лихої долі,
Умер на панщині!.. А ми
Розлізлися межи людьми
Мов мишенята
(Тарас і мати, плачучи, виходять)
Ведуча:
 20 серпня 1823 року мати його ще молодою померла на 32-му році свого віку. На руках удівця Григорія Шевченка залишилось пятеро сиріт: Микита – 12 років, Тарас – 10 років, Ярина – 8 років, Марія – 4 роки, Йосип – 2 роки. (Катерина уже була заміжньою). Батько одружується вдруге. Взяв з Моринець вдову Оксану Терещенчиху з трьома дітьми. У родину свого другого чоловіка не принесла вона кохання тихого, життя спокійного. Не замінила вона дітям рідної матері. Років через 20 після цього Тарас напише: «Хто хоч здалеку бачив мачуху і зведенят, той звичайно бачив пекло… Не було години, щоб меж зведенятами не було сварки, бійки, сліз!»

Ведучий: Тепер у життя малого Тарасика вплітаються чорні кольори печалі, журби за мамою, тяжка напівсирітська доля. (прикріплюється чорна стрічка)
Ведуча: До всього цікавий, допитливий, він змалку виявив неабияку пристрасть до малювання. Пан вважав його своїм і міг робити з ним, що захоче: бити, примушувати виконувати тяжку роботу, продавати, міняти на собак.
Звучить мелодія пісні "По діброві вітер віє". На сцені, під тополею, сидять два хлопчики-пастушки.
Хлопчик: Тарасе, сонце заходить! Женімо отару в село!
Тарас: Я заночую тут. Мене й так ніхто не чекає. Мачуха ненавидить, щовечора битий...
Хлопчик: А вівці?
Тарас: Жени й моїх овець, а у селі вони й самі дорогу до двору знайдуть.
Хлопчик: А вечеряти? Ти ж голодний...
Тарас: Вечеря! Була вечеря, коли мати жила. Тепер мене годують штовханцями... А тоді, тоді кожен вечір був святом! А ще як навесні вишні зацвітуть, як сядемо вечеряти надворі, як соловейко защебече-защебече! Катерина вечерю подає, а мама на нас дивиться і посміхається...
Садок вишневий коло хати.
 Хрущі над вишнями гудуть.
Плугатарі з плугами йдуть.
Співають ідучи дівчата.
А матері вечерять ждуть...
(Замовкає, а через хвилину продовжує):
А спали ми під відкритим небом, на подвір'ї, а над ними роїлися зорі, і тато казав, що десь там сяє і моя зірка... (Плаче).
Хлопчик: Не плач, Тарасе. Послухай, я тобі велику таємницю від­крию, тільки нікому не розказуй, бо біда тобі ж самому буде!
Тарас: Ну, яка в тебе може бути таємниця?
Хлопчик: У мене сестричка народилася, то я вночі підслухав, як баба-повитуха пророчила матері про долю малої. Вона, знаєш, перш, ніж увійти до хати, де має дитина народитися, у вікно дивиться і в ньому бачить тієї дитини долю.
Тарас: Нема в мене долі. А про твою сестричку мені й не цікаво слуха­ти. Яка тут може бути таємниця?
Хлопчик: Є, є таємниця! Баба й про твою долю матері розповіла. Ка­же, що як глянула колись у ваше вікно, мало не зомліла. Сидить, каже, кругом стола повно панів, а між панством - мужик стоїть, вичитує щось із паперів. А вони на нього кулаками махають, а підійти бояться. Коли це, де не візьмись, щось таке, як цар у короні, та як не схопляться з тим мужиком за барки: той за груди, а той за шию.
Тарас: А далі що?
Хлопчик: А далі баба розповідати побоялася. Казала, що ти неабияка дитина. Казала, що уже народився такий, що волю в панів одніме... Каза­ла, що. може, це якраз ти...
Тарас: Волю? В царя відібрати, а людям дати?! Ех, якби я мав таку силу! Моя мама від тяжкої панщини померла, батька по місяцеві дома нема, бо все його кудись пан посилає, все кудись відправляє... А в хаті злидні несказанні...
Хлопчик: Женімо, Тарасе, отару! Поночіє...
Тарас: Не пожену. Заночую отут під зорями в полі. Може, хоч мама присниться або козаки. Козаки мені часто сняться, особливо один, ста­резний і сивоусий.
Хлопчик: Тоді добраніч, Тарасику! Я тобі вранці хліба принесу!
(Тарас вкладається під тополею, вкривається свиткою, засинає.

Учень:   «Мені тринадцятий минало»
Ведуча: Додамо чорну стрічку на рушник Шевченкового   життя.
Ведучий:Мене дуже вразив такий випадок. Мачуха мучила Тараса по-всякому. Одного разу на постій у хату до Григорія Шевченка  поставили солдата. В один із днів він закричав, що в нього зникли гроші.     «Украв Тарас!» – гучно оголосила недобра Терещенчиха. Тарас божився і клявся – не винний! Але жодні запевнення не допомагали. Втік. Заховався. Знайшли… Ярина розповідала, що Тарасу зв’язали руки й ноги – катували різками. Дізнання тривало три дні, доки знесилений хлопчина не «зізнався». Зажадали, щоб гроші повернув. А де йому їх узяти? Знову били, потім кинули в темну комору. Свої монети солдат одержав: заради цього продали святкову материну спідницю, яку вона заповідала Катерині. А справжній злодій виявився пізніше. Це був син мачухи Степанко, який украв гроші й заховався  у дуплі старої верби. Отакий був «гостинець» сироті Тарасу. 
( прикріплює чорну стрічку)
Ведуча:А мені запам’яталося таке: в 11-й рік свого народження Тарас почув від мачухи: «Не жилець твій батько на цьому світі – помре скоро». Заплакав хлопець і вибіг з хати. Як жити сироті? А батько, відчуваючи наближення кінця, давав розпорядження щодо майбутнього свого нехитрого скарбу. Тоді й почули люди від нього: «Синові Тарасові з мого хазяйства нічого не треба – він буде незвичайною людиною: з нього вийде або щось дуже гарне, або великий ледар, для нього моя спадщина або нічого не буде варта, або нічим йому не допоможе…»
21 березня 1825 року батько Тараса - Григорій Іванович Шевченко помер. Але його пророчі слова щодо майбутнього сина справдилися. Доля судилася Тарасові  справді незвичайна.
Ведучий:Так, доля судилася Тарасові справді незвичайна, але спочатку було сирітство. А символом його є чорна стрічка на рушнику  нашого поета.
(Тарас – підліток порається коло хати. Приніс відро з водою, поставив коло тину. Поправив покривало на лаві, позамітав, поставив лавку, пензлі і присів. Виходить Яринка з клунком в руці. Сідає на лавку.)
Яринка: Здоров, Тарасе! На хвильку забігла до тебе (розв’язую клунка). Ось твоя свитка, полатана вже.
Тарас(бере свитку)
О, як гарно полатана! Яринко, ти вже як дівка шиєш! Рідненька моя, хоч ти мене не забуваєш (тулиться до неї).
Яринка: Давай, я тобі ще й сорочку виперу, зашию...
Тарас: Не треба я сам.
Яринка: Тарасику! А у тебе малюнки є? То покажи.
Тарас: Добре, тільки тобі, сестричко (показує дощечку з малюком). Ось наша хата.
Яринка: Дуже схожа.. Невже це ти сам намалював? А чому на дощечці?
Тарас: Паперу не було. Дяк не дав... Ось розживусь, може на свитку, і на фарби, і на папір.
Яринка: Коли ж це буде?
Тарас: Колись буде. Ось чекаю, коли дяк повернеться. Обіцяв вчити малювати. Бачиш, і біля хати прибрав, і води приніс, і почистив пензлі. Якби мені... малярем... я б нічого  не хотів більше.
Яринка: То вчись у нього.
Тарас: А... Хіба йому голова болить за мене? Тільки п’є та й норовить, щоб різками одшмагати...
Яринка: І зараз? (Тарас ствердно киває головою) Та хай йому грець! Вертайся додому.
Тарас: А там що? (розводять руками).
·        Пісня “Зацвіла в долині”
                                    
Тарас: Катре! Де ти?
Катря: Я ось тут.
Мачуха: Ти може знов кудись навтіки вибираєшся ледащо? Ані кроком мені з хати бо битиму чуєш? Степанко плаче, іди колиши, а як засне, принеси води і підмети подвір’я!
Тарас: Сестричко!
Катря: Що?
Тарас: Я побіжу трохи на потічок! Там такі камінчики, як намальовані. І рибки плескочуть. А в хаті темно чогось так зле.
Катря: Іди, іди. Я вже докінчую грядку, то сама подвір’я замету і принесу води.
Тарас: Тямиш сестричко, як мама жили, то в нас часто був смачний борщик, варенички, фасолька. Тепер не так! Ми ходимо такі голодні і обдерті! Чи і другі діти не мають мами так як ми?
Катря: Всюди є сирітки по світі мій дорогий хлопчику. Але ти не думай про се, йди на потічок гратися.

Учень: Тяжко-важко в світів жити
Сироті без роду:
Нема куди прихилитися, -
Хоч з гори та в воду!
Утопився б молоденький,
Щоб не нудить світом;
Утопився б, тяжко жити
І нема, де дітись.
В того доля ходить полем –
Колоски збирає;
А моя десь, ледащиця,
За морем блукає.
Добре тому багатому:
Його люди знають;
А зі силою зустрінуться –
Немов недобачать.
Багатого губатого
Дівчина шанує;
Наді мною, сиротою,
Сміється, кепкує.

Ведуча:  Золотим сонячним промінчиком у безпросвітній темряві була вірна, щира дружба Тарасика і його сусідки Оксани Коваленко. Перше, ясне і чисте почуття дитячого кохання мало, безперечно,   великий  вплив на дальший розвиток юнака. Дорогим ім’ям Оксана – він називав героїнь своїх багатьох творів. Давайте прикріпимо на рушник червону  стрічку.
Інсценізації 5, 6 класів
    Ведучий:      Після смерті батьків родичі захотіли вивести сироту в люди. Ким тільки не був малий Тарас: і свинопасом, і наймитом, і слугою дяка в школі, і учнем маляра, і кухарчуком, і козачком у пана. Восени 1828 р. 15-річний Тарас разом з паном Енгельгардтом виїхав у Вільно. Проти його прізвища було записано: «Годен для кімнатного живописця». У 1831 р. юний Тарас разом із панською сімєю переїздить до Петербурга. Розлука з рідним краєм тривала довгих 14 літ.
(На рушнику прикріплюємо  чорну   стрічку)
Ведуча: Як жилося Тарасові у Петербурзі? Які настрої переважають у його житті в цей час? Це були радісні роки: зустріч у літньому саду з Сошенком, знайомство з Глінкою, Брюловим, Жуковським, Григоровичем, Веніціановим викуп  в 1838 році з кріпацтва, навчання в Академії мистецтв, опіка самого Брюлова, поява у 1840 р. “Кобзаря”.
Сцена із повісті Т. Шевченка "Художник".
На сцені декорація - збільшена фотографія Літнього саду у Петербурзі. На перевернутому догори дном відрі сидить хлопчик років п'ятнадцяти (Шевченко) в халаті, на якому сліди від олійної фарби, хлопець дивиться вглиб сцени і малює.
Сошенко (підходячи ближче). А що це ти, молодий чоловіче, тут робиш?
Шевченко (зніяковіло ховаючи за пазуху папірець). Нічого недозволеного. Іду на роботу і по дорозі в Літній сад зайшов (через паузу). Я малював.
Сошенко (лагідно). Покажи, що ти малював.
Шевченко (несміливо подає папір, виймаючи його з-за пазухи). Тільки де смійтеся.
Сошенко.Чому ж, це не смішно. А ти часто ходиш сюди малювати?
Шевченко. Щонеділі. А якщо близько працюємо, то і в будень заходжу.
Сошенко. Ти вчишся малярній справі?
Шевченко. І живопису.
Сошенко. В кого ж ти знаходишся в науці?
Шевченко. У кімнатного живописця Ширяєва. Чули, може, про тако­го (збирається йти)!
Сошенко. Та чув, чув. Куди ж ти поспішаєш?
Шевченко. Хазяїн прийде, перепаде мені.
Сошенко. Бачу, що ти з України. А звідкіля ж?
Шевченко (стрепенувся). Із Звенигородщини. Чули про таку? З Кирилівки, я кріпак пана Енгельгардта.
Сошенко. А я з Корсуня, земляче. Значить, сусіди? Зайди до мене Б не­ділю за цією адресою. Та прихопи з собою які-небудь свої малюнки. Поговоримо.

Ведучий: Тож доповнимо вишивку червоною стрічкою. У перший “Кобзар” Шевченка увійшло вісім поетичних творів.
Але незважаючи на радісні події в петербурзький період життя, думи поета про Україну “стають на папері сумними рядами”.
                    Звучить пісня                       “Думи мої, думи мої”
Ведуча: Життя на чужині гнітило поета. І ось настав 1843 рік, коли Шевченко після довгої розлуки відвідав Україну. І що ж він бачить на рідній землі?

     Учень:           Звучить вірш “І виріс я на чужині”.
І знову  чорна стрічка  на рушник.
Ведучий: Друга поїздка в Україну відбулася 1845р. Закінчивши Академію мистецтв, Тарас повертається в Україну для постійного проживання. Працює в Київській тимчасовій комісії з упорядкування старовинних актів. У цей надзвичайно плідний для творчості, просто таки вибуховий рік з’являються безсмертні твори Шевченка  “Сон”, “Кавказ”, “І мертвим, і живим”, “Невільник”, “Великий льох”, “Наймичка”, “Холодний яр”, “Три літа”.
Ведуча: Шевченко багато їздив по Україні, часто зустрічався з селянами і скрізь бачив нестерпні муки свого поневоленого народу, бідну сирітську долю.
Ведучий: у 1847 році Шевченка заслано в солдати в Оренбурзький корпус. Почалася довга розлука з рідним краєм. Тяжка солдатська служба, постійний нагляд, заборона писати і малювати, страждання, болюча туга за рідною Україною, хвороба... Але поет не просить помилування, з-під його пера з’являються рядки “Караюсь, мучусь, але не каюсь”. Він пише , незважаючи на “височайшу” заборону. Але йому нестерпно тяжко.
Ведуча: І щоб загасити тугу, поет думками лине на Україну. Сум, тривога, туга гнітять душу поета.
                                    Звучить пісня “Зоре моя вечірняя”
Кладуться чорна стрічка на рушник.
Ведучий: Упродовж усього свідомого життя гріла і спопеляла Шевченка єдина, гаряча, вірна й незрадлива любов до своєї знедоленої України і її народу. Вона – в кожному рядку його поезії.                           
Ведуча: Співець-патріот, мученик, загнанець мріє ще повернутися на кохану Україну, подивитись на її зелені лани, вилити там своє горе:
Може, ще я подивлюся
На мою Україну...
Може, ще я поділюся
Словами-сльозами
З дібровами зеленими,
І темними лугами!
Ведучий: Але не судилося Шевченкові побачити свій рідний край вільним. За десять днів до смерті він написав останні рядки:
Чи не покинуть нам, небого.
Моя сусідонько убога,
Вірші нікчемні віршувать
Та заходиться рихтувать
Вози в далекую дорогу,
На той світ, друже мій, до Бога
Почимчикуєм спочивать...
Ведуча: Смерть Шевченка була тяжкою втратою для України. 12 березня 1861 року відбувся похорон поета в Петербурзі на Смоленському кладовищі.
Звучить пісня “Лелеченьки”
(кладуться квіти  на рушник)
Трапилося те, чого боявся Тарас. Чужа земля прийняла його тіло. Будучи в 1845 році в Україні, молодий Шевченко заповідав.
Учень "Заповіт".
Ведучий. І друзі виконали заповіт поета.
 Свічка його життя догорала. Мрії про одруження, розраду в сім'ї, хатину над Дніпром залишились ілюзіями. Фізично знищений, поет відчував, що недалекий кінець. У німій, холодній майстерні-келії, в будинку Академії мис­тецтв він пішов із життя. Було це 10 березня 1861 р. Але ли­шилися його заповіти-мрії тобі, нам, українському народові.
Ведуча: Закінчилося життя нашого генія і почалися безсмертя, слава і вічна пам’ять, які пронесуть у своїх серцях земляки поета в Україні та за її межами. Тож позначимо на рушникові червоним кольором всенародну любов і вдячність Тарасу.
Ведучий: Увібравши в себе душу народу, він підніс його духовну велич і красу на найвищу височінь, чим збагатив увесь світ. Тарас Шевченко звеличив Україну, звеличив весь український народ. Давайте ж сьогодні торкнемося серцем Шевченківських творів. Проймемося їхнім духом, тим самим зможемо виконати поетові заповіти:
 Інсценізації  учнів 7, 8, 9, 10-11 класів
Учень :          Не одцурайсь, мій сину,
                            Мови. У тебе іншої нема.
                            Ти плоть і дух – одне-єдине
                            Зі словом батьківським – Людина,
                            Без нього – просто плоть німа.
                            Без мови в світі нас – нема!

Учень :    Схаменіться,…Подивіться на рай тихий,
                   На свою країну,
                   Полюбіте  щирим серцем  Велику руїну,
                   Розкуйтеся, братайтеся!
                   В своїй хаті своя й правда, І сила, і воля.

Учень :      Учітесь, читайте,
                   І чужому научайтесь,
                   Й свого не цурайтесь,
                   Бо хто матір забуває, Того Бог карає,
                   Того діти цураються, 
                    В хату не пускають.
                  
Учень :     
Обніміте ж, брати мої,
Найменшого брата, -
І забудеться срамотня
Давняя година,
І оживе добра слава,
Слава України,
І світ ясний, невечірній
Тихо засіяє…
Обніміться ж, брати мої,
Молю вас, благаю!

Учень :  
Спи спокійно, поете! Україна твоя
Вже розправила крила орлині.
Так, як мріяв колись ти в жагучих піснях
Учень :  
На засланні в чужій самотині.
Уклін тобі. Тарасе,
Великий наш пророче,
Для тебе вірно б’ється
Те серденько дитяче.
Учень :  
За тебе вічно б’ється,
За твої заповіти,
Чого батьки не зможуть –
Те сповнять їхні діти.
Учень:  Вірш  «Посвята Т. Шевченку»

Ведуча: Про  Кобзаря  говорили  й говорять  усі.  Найвлучніше  висловив  свої  почуття  Юрій  Рибчинський.
                  Учень :  
                             В  дні   перемог  і  в  дні  поразок, 
                              В  щасливі  дні  і  в  дні  сумні
                              Іду  з  дитинства  до  Тараса,
                             Несу  думки  свої  сумні.
                          Учень :  
                    
                              Іду  крізь свята  і  крізь  будні.
                              Крізь  глум  юрби  і  суєту,
                              Ні,  не  в  минуле,  а  в  майбутнє
                              До  тебе  я,  Тарасе,  йду.

                         Учень :  
                              Я  не  один  іду  до  нього –
                              Ідуть  до  нього  тисячі.
                              Неначе  грішники  до  Бога
                              Свої  печалі  несучи.                        
                       Учень :  
                             І  доки  в  римах  Заповіту
                              Вогонь  поезії не  згас,
                              Той  рух  до  сонця  не  спинити,
                              Бо  зветься  сонце  те – Тарас!
Ведучий: Ось і закінчується наше свято.  Ми вдячні вам за те, що розділили з нами радість свята, за ваші добрі слова і теплі обличчя.
         Дай вам, Боже, дай із неба,
         Дай, чого вам більше треба, -
         Дай вам миру і спокою
         Під могутньою рукою…
Ведуча: Зичимо вам здоров’я, щастя, добра, любові і нових творчих звершень. Нехай у ваших серцях завжди живе українська мова, звучить рідна пісня і слово Кобзаря.

Звучить “Пісня про Україну”.

Немає коментарів:

Дописати коментар